مقاله های آموزش برش لیزری | laser cut learning

وکتور چیست؟ تفاوت Vector با Raster

فایل مورد نیاز جهت برش لیزری

تفاوت رستر با وکتور

برخی از کاربران و مشتریان ما اطلاع  زیادی در مورد فایل وکتور و تفاوت آن با دیگر فایل های گرافیکی ندارند. سوال برخی دوستان این است: وکتور چیست؟ تفاوت Vector با Raster در چیست؟ آیا میتوان از فایل تصویری و گرافیکی جهت برش لیزری و حکاکی لیزر استفاده نمود؟

در برش لیزر فقط و فقط طرحهایی که با فرمت وکتور یا برداری طراحی شده قابل استفاده میباشد. به معنی دیگر دستگاه لیزر خطوط برداری را میشناسد نه پیکسل را.

دو نوع تصاویر گرافیکی وجود دارد: Raster (رستر) و Vector (بردار)

Raster یا فرمت خطی

تمامی عکسها با هر فرمتی Raster هستند. به این معنی که از ترکیب یک سری اطلاعات پیکسل به پیکسل تهیه شده‌اند. داده ها در قالب بایتهای اطلاعاتی هستند که شامل اطلاعاتی مثل رنگ و موقعیت پیکسل در چهارچوب عکس هستند.
خروجی نرم‌افزارهای رایج گرافیکی مثل فتوشاپ همیشه Raster هستند و با بزرگ کردن تصاویر عکس ها شفافیت و کیفیت خود رو از دست میدهند، به قول معروف پدیده پیکسل پیکسل (شکستگی در لبه ها) اتفاق می‌افتد.
رایج ترین فرمتها BMP، JPG، GIF، PNG و … هستند. وقتی عکسی را اسکن میکنید فایل اسکن فرمت خطی یا Raster دارد.

 

Vector یا فرمت برداری

در این فرمت تصاویر گرافیکی به صورت scii تعریف میشوند، به این معنی که نقطه با مختصات (X, Y) تعریف میشود، خط با استفاده از دو نقطه تعریف میشود و …، همینطور اطلاعات مربوط به رنگ و ضخامت و … هم به این اطلاعات ریاضی اضافه میشود.
خروجی نرم افزارهایی مثل Corel وAutocad و … فایلهای برداری هستند. شما هر چه تصاویر را بزرگ کنید تصاویر پیکسل – پیکسل نمیشوند چون با هر بزرگنمایی دوباره تصاویر با کمک اطلاعات ریاضی باز سازی میشوند، و اگر محدودیت مانیتورها اجازه میداد این تصاویر تا بینهایت قابل بزرگنمایی بودند، چون اصلا به پیکسلها وابسته نیستند.
فرمت‌های رایج DXF | CDR | DWG | AI و … هستند.

با چه نرم افزارهایی میتوان فایل وکتور ایجاد کرد؟

از جمله نرم افزارهایی که به کمک آنها میتوان فایل های وکتوری ایجاد نمود میتوان به کورل دراو ، ادوبی ایلستراتور و اتوکد اشاره نمود. شما میتوانید در لینک های زیر نحوه آماده سازی فایل در هر یک از نرم افزار ها را مطالعه نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا